2 – Försäljning i butik

2.2 Beskrivningar och informationsplikt
Du måste före köpet informera kunden om produktens väsentliga egenskaper. Det du berättar om produkten eller ger kunden i ett skriftligt underlag (broschyr, utskrift från nätet etc.) blir en bindande beskrivning av produkten.
Detsamma gäller faktiskt leverantörens svenska broschyr eller hemsida, även om du inte själv informerar kunden om dem.
Däremot är bruksanvisningen inte en sådan beskrivning – den kan ju kunden normalt inte studera före köpet.

Du måste vidare före köpet informera kunden om
– produktens totala pris inkl. ev. avgifter, frakter etc.
– betalningsvillkor
– kundens lagliga reklamationsrätt
– garantier etc. och ev. assistans eller service som ingår i köptillfället

Om du sålt en produkt med avtal, t ex ett mobilabonnemang, måste du informera om
– avtalets löptid
– hur säga upp det om det löper tillsvidare eller förnyas automatiskt

För digitala produkter som spel, dataprogram, nedladdningar etc. måste du även informera om vilken hård- och mjukvara som krävs och ev. begränsningar pga kopieringsskydd etc.

Stämmer inte beskrivning och information eller den inte lämnats är det ett (köprättsligt) fel som kunden kan reklamera.

(För försäljning på webben, per telefon och utanför ordinarie butik finns ytterligare lagkrav på information – se även KOMPENDIUM avsnitt 11, 12 och 15)

VIDEO – EXEMPEL 18: Ansvar för kataloguppgifter

Titta på videoklippet ovan och svara sedan på frågan för att gå vidare:

Har kunden rätt att få någon ersättning?

Börja skriva och tryck på enter för att söka