IFA 2020 blir en liten och annorlunda mässa

IFA kommer att gå av stapeln i Berlin i september i år som planerat, men det kommer vara en helt annorlunda mässa jämfört med tidigare år på grund av coronapandemin. Istället för en sexdagars mässa med ungefär 240000 besökare kommer IFA 2020 arrangeras under tre dagar (3-5 september) som fyra separata evenemang – alla på Messe Berlins mässområde – med max 1000 besökare per evenemang per dag.

Text: Ola Larsson

Detta meddelade Messe Berlin på en streamad presskonferens tisdagen den 19 maj 2020, där Jens Heithecker, VD IFA Berlin, klargjorde detaljerna kring årets IFA-mässa, och berättade att hälsa och säkerhet kommer först när IFA Berlin förnyas för 2020 som ett tredagars evenemang med ett mycket begränsat antal deltagare.

Jens Heithecker förklarade under presskonferensen att IFA 2020 kommer fokusera på IFA:s fyra globala kärnfunktioner, som är:
1. en innovationsutställning för varumärken
2. en plattform för avancerad teknologi
3. ett inköpsevenemang för OEM och ODM
4. en marknadsplats där detaljhandlare och varumärken kan träffas

– Efter alla inställda evenemang under de senaste månaderna behöver vår bransch en plattform där den kan visa upp sin innovation, så att den kan återhämta sig. Återhämtningen av vår bransch börjar här på IFA Berlin. Medan virtuella evenemang var användbara saknade de omedelbarhet, praktiska erfarenheter och mänskliga kontakter, som gör evenemang som IFA Berlin så oerhört användbara, säger Jens Heithecker.

IFA 2020 kommer att vara den första möjligheten för industrin för konsumentelektronik och hushållsapparater att presentera nya produkter och tjänster direkt till media och – i förlängningen – för konsumenter och handel. Evenemanget anordnas också i ett avgörande ögonblick för varumärken, tillverkare och detaljhandlare runt om i världen, precis före årets viktigaste shoppingsäsong som sträcker sig från Black Friday till mellandagsrean.

Konceptet för IFA 2020 utvecklades i nära samarbete med folkhälsomyndigheterna i Tyskland för att säkerställa alla deltagares hälsa och säkerhet. Arrangörerna kommer att se till att social distansering, noggrann besökskontroll och andra effektiva åtgärder gällande hygien etcetera är på plats.
Som ett resultat kommer IFA 2020 inte att vara öppet för allmänheten, utan anordnas som ett evenemang endast för inbjudna.

Fyra evenemang – ett IFA
De fyra parallella, separata evenemangen som kommer utgöra IFA 2020 är:
IFA Global Press Conference
IFA Next & IFA SHIFT Mobility
IFA Global Markets
IFA Business Lounges

Årets IFA kommer arrangeras som fyra fristående evenemang, med högst 1000 deltagare för varje evenemang per dag. Medan arrangörerna hoppas att den allmänna folkhälsosituationen kommer att förbättras mellan nu och september, har de beslutat att vara extra försiktiga och uppfylla de strängaste säkerhetsnormerna med råge.

Messe Berlin beskriver de fyra evenemangen enligt nedan:

IFA Global Press Conference
IFA har flyttat sin globala presskonferens som vanligtvis äger rum i april till september och förvandlat den till årets Global Showcase for Innovation and Technology.

Den globala presskonferensen kommer att bjuda in cirka 800 journalister som täcker fler än 50 länder till Berlin, så varumärken och tillverkare kommer att kunna visa journalister sina senaste produkter och tjänster. Alla keynotes och företagspresskonferenser kommer att äga rum på bara två eller tre scener, arrangerade av IFA. Detta håller siffrorna nere för produktionspersonalen på plats och säkerställer att de högsta hygiennormerna följs både på scenen och i sittplatsområdet för media. Utöver företagens presskonferenser har industripartnerna chansen att skapa företag- och varumärkespresentationer för intervjuer och ytterligare samtal med mediarepresentanter. För journalister kommer detta att vara det effektivaste sättet i år att täcka de teknologihistorier som deras publik är intresserade av; det är deras första möjlighet efter början av pandemin att se alla årets innovationer och nya produkter på ett och samma ställe, och de kan organisera ”face-to-face” intervjuer med talesmän för varumärken.

Öppningsanförandet på årets IFA kommer att levereras av Cristiano Amon, ordförande för Qualcomm, ett företag som är den obestridda globala ledaren inom mobile connectivity.

Qualcomms president sade att han ser fram emot att hålla öppningsanförandet och ta itu med betydelsen av connectivity under dessa aldrig tidigare skådade tider. Amon kommer att tala om företagets senaste utveckling inom 5G, AI och annan teknik som kommer att driva framtidens internet och leverera de enheter och funktioner världen behöver.

IFA Next & IFA SHIFT Mobility
Endast detta år kommer IFA att kombinera sina två innovationsplattformar – IFA Next och SHIFT Mobility – för ett exklusivt live-evenemang för internationella tech communities. Evenemanget kommer att sammanföra teknologi start-ups och företag inom den uppkopplade mobilitetssektorn för att hjälpa dem att få den välbehövliga publiciteten och branschanslutningarna. För innovatörer, tekniska journalister och digitala influencers som är intresserade av teknikens framkant kommer detta att vara årets viktigaste evenemang.

IFA Global Markets
Under de senaste tre åren har IFA Global Markets vuxit till att bli Europas största inköpshow för OEM och ODM. Nu blir det årets första dedikerade sourcing-show i världen. Meddelandet från IFA:s industripartners har varit tydligt: branschen behöver en inköpshow för att reparera och omstrukturera sina leveranskedjor som drabbats av störningen av COVID-19 pandemin.

IFA Business Lounges
Varje år är IFA Berlin den viktigaste marknadsplatsen för konsumentelektronik och hushållsapparater. Under 2019 gjorde till exempel varumärken och återförsäljare affärer värda mer än 4,7 miljarder euro under evenemanget i Berlin.

Medan pandemin kommer att göra det omöjligt att replikera denna nivå av avtal och nätverkande, kommer IFA Berlin att sammanställa IFA Business Lounges för att ge varumärken och tillverkare den efterfrågade möjligheten att träffa återförsäljare på ett säkert och effektivt sätt inför årets viktigaste shoppingsäsong.

Virtuell IFA-upplevelse
Arrangörerna vet att intresset för att besöka IFA 2020 i hög grad kommer att överträffa de tillgängliga platserna, även om vissa kan komma att drabbas av reserestriktioner. Därför kommer IFA att erbjuda alla virtuella möjligheter så att alla kan ta del av IFA Berlin-upplevelsen.

– IFA Berlin är den viktigaste händelsen för industrin för konsumentelektronik och hushållsapparater. De senaste veckorna har vi arbetat mycket nära IFA-teamet för att utveckla ett koncept som ger alla våra branschpartner den plattform de behöver för att prata om sina innovationer, säger Hans-Joachim Kamp, ordförande Supervisory Board för gfu Consumer & Home Electronics GmbH, organisatör av IFA.

– Vårt IFA-team har verkligen gjort en ansträngning utöver det vanliga. Jag är oerhört stolt över hur de har hanterat denna utmaning och kommit med en lösning för IFA 2020, kommenterar Dr Christian Göke, VD för Messe Berlin.

Frågor & svar
Direkt efter presskonferensen den 19 maj fick de som ville ställa frågor till Jens Heithecker (samt till Dirk Koslowski, IFA Director, som står för ett av svaren nedan). De mest intressanta frågorna av de 22 som ställdes redovisas nedan, liksom Jens Heitheckers svar.

Vad är den största utmaningen för er?
Osäkerheten.

Är det endast journalister inbjudna av IFA som kan besöka IFA 2020?
Först och främst vill vi bjuda in de 300 journalister som skulle varit på IFA GPC i april, och sedan finns det plats för ytterligare 500 journalister som kan ansöka via hemsidan.

Hur kommer IFA i år gagna utställarna?
De kan visa sina produkter globalt för en betydligt lägre kostnad.

Vad är status för CE China?
Det kommer att arrangeras enligt plan 24-26 september i Guangzhou.

Kommer det att finnas någon utställning eller blir det endast presentationer från scen?
Det kommer att finnas en liten utställning endast för media.

I detta nu finns ett ”corona sjukhus” i en av hallarna på Messe Berlin. Kommer det påverka IFA?
Det är en hall som är omvandlad till ett ”reserv-sjukhus”, men det har inte använts och vi hoppas och tror att det inte kommer att behöva användas.

Kommer det vara möjligt för vem som helst att ta del av IFA 2020 via streaming, likt dagens presskonferens?
Ja vi planerar att det skall bli så.

Kan detta koncept för IFA 2020 vara lönsamt?
Det är inte tid att tala om lönsamhet i dessa dagar, då det inte är i fokus. Om vi nästa år kan addera magin från besökare och kombinera det med vad vi lär oss från detta års fokus på våra fyra kärnvärden kan det bli positivt.

Kommer det finnas speciella regler kring säkerhet och hälsa?
En månad innan mässan kommer vi att fastställa regler och meddela instruktioner kring detta, svarade Dirk Koslowski.

Kommer pressområdet vara större än vanligt, med mer mellanrum mellan journalister?
Ja.

Finns det en reservplan om coronapandemin skulle accelerera?
Ja, en uteslutande virtuell mässa.

Uttalanden
– Euronics är på väg att stärka sin position på marknaden, som en återförsäljare med 8 500 butiker i 36 länder. Som vår erfarenhet har lärt oss är vi optimistiska när vi växlar upp för livet efter nedstängningen. Vi tror att konceptet för IFA 2020 har rätt balans, med maximal effekt på en stram budget. IFA 2020 har vårt fulla stöd, säger Benedict Kober, Spokesman of the Board, Euronics Deutschland eG, Euronics.

– Trådlös teknologi har aldrig varit viktigare. Jag ser fram emot att dela med mig av hur 5G, AI och annan nyckelteknologi kommer att leverera de funktioner världen behöver under dessa enastående tider och vidare vid IFA Berlin 2020, säger Cristiano Amon, President Qualcomm.

– Huawei har deltagit på IFA i nio år. Det har varit en utmärkt plattform för Huawei att marknadsföra våra produkter och strategier samt träffa vänner runt om i världen. Vi ser fram emot att delta i evenemanget i dess nya form, säger Chengdong (Richard) Yu, CEO Huawei.

– IFA har varit en av de viktigaste beröringspunkterna för Sennheiser att engagera sig med vår branschfamilj, press och kunder i många år. I en tid där utbyte av idéer och positiva impulser är viktigare än någonsin är vi mycket glada över att se en sådan kreativ strategi för att levandegöra IFA-andan 2020. Vi undersöker för närvarande hur vi bäst kan utnyttja dessa lösningar för Sennheiser, säger Daniel och Dr. Andreas Sennheiser, Co-CEOs Sennheiser.