IFA 2020 – Leverantörer på plats

De leverantörer av ElektronikBranschens medlemsföretag som var på plats fysiskt på IFA 2020 och anordnade presskonferenser var LG, TCL och Huawei. Samsung var inte på plats på IFA, men de anordnade ett pressevenemang dagen innan mässan öppnade sina dörrar.

Text: Ola Larsson

Dagen innan IFA 2020 öppnade sina dörrar anordnade, i vanlig ordning, Samsung ett pressevenemang – i år ett digitalt sådant, kallat Life Unstoppable. Den virtuella världen som deltagarna fick ta del av markerar en ny era av innovation och är ett av flera sätt som Samsung fortsätter att flytta gränserna för vad som är möjligt, meddelar företaget, och berättar att den virtuella världen – Life Unstoppable – gav Samsungs människocentrerade innovationer liv genom en helt ny och gamifierad upplevelse.

– Det här året har fått oss att omvärdera vårt förhållande till teknik på ett sätt som ingen kunnat tänka sig. På Samsung har vi inte bara omfamnat dessa förändringar utan siktat på att hålla oss ett steg före genom att fortsätta erbjuda innovation för framtiden. Vi är ihärdiga i vårt mål att skapa utmanande och revolutionär teknik och genom att presentera våra nya produkter för 2020 genom en banbrytande virtuell upplevelse fortsätter vi på det spåret. Vår främsta ambition är att erbjuda unika produkter som främjar ett ”Life Unstoppable”, sade Benjamin Braun, Chief Marketing Officer, Samsung Europe.

Under Life Unstoppable berättade Benjamin Braun att fler och fler vill göra samma saker utomhus som man normalt sett gör inomhus – till exempel titta på TV (den globala TV-konsumtionen har ökat 24 procent under pandemin). Samsung lanserar därför Terrace TV som är gjord för utomhusbruk, tål vatten (de är IP55-klassade) samt matchande Terrace Soundbar (också IP55-klassad). Terrace TV har antireflektionsteknik som tar bort bländningar, ett genomsnitt på 2000 nits i ljusstyrka och QLED 4K, och lanseras i storlekarna 55, 65 och 75 tum. Terrace Soundbar är försedd med Adaptive Sound-teknik som analyserar innehållet i bilden och anpassar ljudet därefter.

Samsung visade även upp sin TV Sero, som kan rotera när man roterar sin mobil – så den kan visa bilderna på samma sätt som man ser dem i mobilen. Samsung kallar Sero för den första mobilvänliga TV:n. Två andra exempel på TV i olika utföranden som Samsung talade om är Serif – med design i fokus – samt tavel-TV:n The Frame, där AI ger förslag på konstverk användaren kan gilla beroende på vad man tittat på tidigare…

Och så presenterade företaget sin nya, smarta projektor The Premiere, som skall ta storbildsupplevelsen till hemmet. Projektorn (som är av typen short throw, vilket innebär att den placeras väldigt nära ytan den projicerar på) lanseras i två olika modeller, en med en maximal skärmyta på 120 tum (LSP7T) och en på 130 tum (LSP9T). Samsung förklarar att utöver en enkel och minimalistisk design som smälter in i alla utrymmen har The Premiere en kraftfull inbyggd subbas, Acoustic Beam-surroundljud och avancerade trippel lasrar som kan projicera innehåll i 4K-upplösning. The Premiere LSP9T lanseras som världens första HDR10+-certifierade projektor. The Premiere lanseras i Norden under 2020.

LG: Life’s Good From Home
11:15-12:00 torsdagen den 3 september tog LG:s CTO, Dr I.P. Park plats på scenen på IFA i Berlin och han talade bland annat om det nya normala. Park poängterade att LG ThinQ är en digital frontend för alla LG-produkter som är mycket mer än ett UI.

– Det nya normala introducerar en ny uppsättning omständigheter under vilka LG:s innovationer kan underlätta verklig förändring för konsumenter över hela världen. Lockdown har förstärkt hemmets betydelse och funktion, medan social distansering har fått oss att hitta nya sätt att få kontakt med varandra. För att möta sådana utmaningar genljuder LG som livsstilsinnovatör starkare än någonsin tidigare, och vi hoppas kunna belysa hur LG:s innovativa produkter och teknik fungerar smidigt för att leverera de bästa upplevelserna hittills samtidigt som de bidrar till komfort och hållbarhet, sade Dr I.P. Park.

– Säkerhet kommer alltid först, varför vi är engagerade i att tillhandahålla lösningar som säkerställer ett säkrare liv, som vår LG Styler True Steam-teknik och avancerad sjukvårdsteknik som använder AI. Bekvämlighet kommer därefter, och med vår avancerade teknik som blir smartare och mer multifunktionell för varje dag, uppfyller LG:s produkter mer än dagens konsumenters behov. Vi fokuserar också på den växande, inflytelserika, digitala omvandlingen och vi vill utnyttja detta genom att tillhandahålla fjärrlösningar inom allt från från mode till vård, för större tillgänglighet och enkelhet. Slutligen erbjuder våra teknologier immersiv ljud- och bildkvalitet som maximerar underhållningen var du än befinner dig. Vi kommer att förmedla våra viktigaste konsumentvärden genom avancerad teknik både inom och utanför hemmet, lösningar som tjänar konsumenterna på nya sätt, som anpassar sig till det nya normala, sade Dr I.P. Park.

TCL: Switch On Possibilities
Två timmar efter LG var det dags för TCL att tala om sina produkter och lösningar på scen på IFA. Frederic Langin, VP Sales & Marketing TCL, berättade att TCL är nummer två på TV globalt, med 5,8 miljoner sålda TV Q2 2020. Han sade också att TCL sålde 32 miljoner TV 2019 och att OLED ökar mer än 200 procent.

Frederic Langin sade att TCL förlänger samarbetet med FIBA, som startade 2018, och han förklarade att basket är nummer två inom sport globalt. Han avslöjade också ett nytt sponsringsavtal inom sporten som är nummer ett globalt, fotboll. TCL har anlitat sex ambassadörer, i form av de sex fotbollsspelarna Gianluigi Donnarumma i Italien, Saul Niguez i Spanien, Harry Kane i Storbritannien, Paul Pogba i Frankrike, Marco Rues i Tyskland och Krzysztof Piatek i Polen.

Marek Maciejewski, produktutvecklingschef, TCL Europe, berättade att TCL bland annat fokuserar på Mini-LED, där det idag finns TV med 100-tals zoner och i framtiden kommer det bli 1000-tals zoner.

– TCL fokuserar också på Inkjet OLED printing technology – the holy grail in display tech – i samarbete med företaget JOLED, sade Marek Maciejewski.

Under presskonferensen fick man även reda på att TCL kommer lansera vitvaror i Europa i fjärde kvartalet i år – först lanseras tvättmaskiner, sedan kyl och frys.

För ett år sedan lanserades den första TCL-mobilen i Europa, och sedan dess har ytterligare fem smartphones lanserats. Nu expanderas portföljen med wearables, headphones och surfplattor. En surfplatta som sticker ut i mängden är TCLNXTPAPER, som använder vanligt ljus som reflekteras för att visa skärmen utan användande av någon bakgrundsbelysning, vilket anges vara 65 procent mer energieffektivt.

TCL visade också TCLMOVETIME, som är en klocka för seniorer, med säkerhetsfunktioner som pulsmätare och fallalarm – samt uppringning av familj eller larmcentral.

Huawei: Beyond 2020 – A Vision And Commitment For Europe
Direkt efter TCL tog Huawei scenen och Walter Ji, President of Huawei Consumer Business Group Europe, berättade bland annat att Huawei investerat 82 miljarder dollar i forskning och utveckling de senaste tio åren, vilket gör företaget till det femte största inom R&D i världen.

– Ytterligare 100 miljarder dollar skall investeras de närmaste fem åren, och en del av strategin är att investera i startups i Europa. Vi är mer Europeiska än många inser. Ett exempel är att vi ifjol toppade listan över patentansökningar i Europa, sade Walter Ji.

Han berättade också att Huawei har 33 miljoner aktiva användare i Europa, 700 miljoner enheter på marknaden globalt samt att AppGallery nu är tredje största portalen för appar.

Huawei berättade också att det finns 32 miljoner döva barn i världen, och att de i år släppt 54 nya böcker till sin läsplattform för döva.