IFA 2020 – Tech Is Back

Klockan halv tio på morgonen torsdagen den 3 september öppnade Jens Heithecker, VD IFA Berlin, årets IFA-mässa, och han berättade att under de senaste 70 åren har IFA endast ställts in en enda gång, 1961, på grund av byggandet av Berlin-muren.

Text: Ola Larsson

– Det faktum att vi träffas här idag ger oss tillbaka en liten bit normalitet. En symbol för alla oss att vi kan se bortom pandemin, att det finns normalt framför oss, och jag vill inte kalla det ett nytt normalt, sade Jens Heithecker, när han öppnade mässan.
Efter det att IFA 2020 Special Edition avslutats, lördagen den 5 september, summerade Jens Heithecker mässan och berättade att IFA 2020 Special Edition har varit en succé.

– Självklart är siffrorna små i jämförelse med andra år, men allt har fungerat som tänkt. Pandemin vet inga gränser, men ”Tech Is Back” är meddelandet vi skickar ut med årets IFA, sade Jens Heithecker.

IFA 2020 hade 6100 besökare och 150 företag som deltog och presenterade på de olika evenemangen. IFA Extended Space – som är namnet på den nya virtuella plattformen – blev en stor succé, med 1300 virtuella utställare från 30 länder, 78000 registrerade användare och 262000 views online.

Jens Heithecker berättade att våra branscher CE och Home Appliances erbjuder verktygen som konsumenterna behöver för att kunna arbeta hemma och leva hemma.

Stay At Home
Kai Hillebrandt, Chairman of the Supervisory Board of gfu Consumer & Home Electronics GmbH, talade om hur första halvåret i år sett ut och hur har pandemin påverkat – ”stay at home” har blivit buzzwords och såväl CE som Home Appliances har visat sig vara motståndskraftiga globalt.

– IFA 2020 Special Edition var det första hybridevenemanget i vår bransch och har satt standarden. Det förde människor samman, både framför skärmarna och personligen på utställningsområdet i Berlin. IFA hade en mycket speciell roll att spela i år och uppfyllde den perfekt. För de globala marknaderna gav IFA viktiga impulser vid rätt tidpunkt inför den högsta omsättningsperioden som en innovationsplattform med många nya produktpresentationer. Men oavsett hur viktiga virtuella komponenter är i pandemitider, kan de aldrig ersätta mänsklig kontakt. Vårt mål för IFA 2021 kommer att vara att kombinera IFA:s traditionella styrkor – att föra samman många innovationer med ännu fler människor på ett ställe – med erfarenheterna från IFA 2020 Special Edition för att skapa ett robust framtidsformat, sade Kai Hillebrandt.

Som ett exempel på konsumenters konsumtion under pandemin nämndes att 55% av konsumenterna i Tyskland har köpt varor tidigare än planerat på grund av pandemin, medan endast 15% har ställt in ett köp på grund av pandemin.

Corona har snabbat på förändringen
Peter Feld, CEO GfK, berättade att 83% av konsumenterna har ändrat sina köpvanor under pandemin. Covid-19 har snabbat på denna förändringsprocess med två till tre år. ”Att endast trimma kanterna är inte nog, utan en tydlig och signifikant förändring behövs för att vinna i framtiden”, sade han.

Warren Saunders, president strategic accounts GfK, undrade under sin presentation på IFA 2020 om Black Friday kommer minska i betydelse i år på grund av pandemin, då många konsumenter redan har köpt det de tänkt köpa då.

Sean O’Neill, GfK, talade om förändringar i inköpsbeteenden, och förklarade att disruption är inget som försvinner – det är en konstant. Och det innebär också möjligheter: Du hör aldrig en konsument som säger att den disrupterade taxin genom att ta en Uber. Disruption är förlorarens term för att förklara hur en konkurrent tog alla kunderna, då de erbjöd en bättre tjänst. Man kan inte längre tänka: vad skall vi göra för förändringar nästa år. Man måste på veckobasis hänga med och förändra för att vara med i matchen.

Leverantörer på plats
De leverantörer av ElektronikBranschens medlemsföretag som var där, deltog och presenterade var LG (”Life’s Good From Home” var rubriken på deras presskonferens), TCL (”Switch On Possibilities”) och Huawei (”Beyond 2020 – A Vision And Commitment For Europe”). Panasonic fanns också på plats rent fysiskt i och med att de var ett av företagen på IFA Business, Retail & Meeting Lounges 2020, men de hade ingen presskonferens på själva IFA-mässan likt de tre övriga.

IFA 2021
– På måndag (den 7 september) börjar arbetet med IFA 2021 – och vi förväntar oss ett IFA i full skala igen. 60% av mässytan är redan bokad – aldrig någonsin tidigare i IFA:s historia har så mycket utställningsyta bokats så tidigt, sade Jens Heithecker.

En nyhet nästa år är att berlinphotoweek, med bland annat 17 utställningar, kommer vara med och löpa parallellt med IFA. Berlinphotoweek hade premiär för ett år sedan och blev en stor framgång med drygt 30000 besökare, och 2021 kommer evenemanget löpa parallellt, och i partnerskap, med IFA.