TV, gaming och arbete hemifrån ökade försäljningen

 i Press

Coronakrisen påverkade försäljningen i hemelektronikbranschen under april på bred front. Redan i mars syntes ett ändrat köpbeteende, men i april kom effekten fullt ut. Det totala försäljningsvärdet ökade 21 procent jämfört med april 2019 och den största ökningen för den enskilda månaden visade försäljningen av spelkonsoler med en ökning på 113 procent!

– Det är tydligt att svenskarna tillbringar mer tid hemma. Det är fler som jobbar hemifrån, men också tillbringar mer tid i hemmet. Försäljningen av TV ökade med 29 procent i april, jämfört med samma månad i fjol och de största TV-skärmarna ökade 62 procent, säger Klas Elm, ElektronikBranschen.

Även IT-produkter ökade stort under månaden jämfört med april 2019. Laptops ökade med 16 procent, surfplattor med 20 procent och övrig PC med 55 procent.

– Butiker har rapporterat att det varit stor efterfrågan på webbkameror och annan utrustning för att kunna sköta arbetet hemifrån, fortsätter Klas Elm.

Försäljningen av mobiltelefoner har minskat något under årets första fyra månader. Däremot har årets ackumulerade försäljningsvärde för samtliga produktgrupper ökat med tre procent jämfört med 2019.

Hela Snabbindex hittar du här.

Börja skriva och tryck på enter för att söka